Home
Afrikareis 2011
Paspoort
Contact

2016 is een raar jaar voor ons vol structurele besluiten, keuzes, veranderingen en financiële vraagstukken. Juist in dit soort tijden merken we hoe belangrijk het is om mooie herinneringen te verzamelen. Samen zijn op één van de mooiste plekken op aarde. Op dit moment bestaan die plekken nog. Nu zijn er nog wilde leeuwen, neushoorns en olifanten en hebben we de kans om op avontuur te gaan. We gaan in 2016 opnieuw met een terreinwagen, tent en cameras op zoek naar mooie momenten, dieren, landschappen en mensen. Zonder digitalele afleidingen, luxe of kopzorgen kamperen we middenin de natuur. 's Avonds aan het kampvuur nemen we de dag door, terwijl olifanten voorbij lopen en leeuwen in de verte brullen. Back to nature, in een tent, met een neus vol stof en adrenaline in elke vezel. Onze veertiende Afrikareis is - qua route - een kopie van de reis van 2014. Die reis was één van de meest afwisselende en mooiste die we hebben gemaakt. Een combinatie van de woestijnen en uitgestrekte landschappen van Nambië en Botswana, de water- en wildrijke gebieden van de Caprivi, de Okavango, Chobe en de Zambezi. En de perfecte afsluiting in Pilanesberg! We hebben er echt idioot veel zin in!

De route voert van Namibië door de Caprivi naar Botswana en Zimbabwe en eindigt in Zuid-Afrika. Kijkje in het kampeerleven van alledag? Klik hier.

Van dag tot dag

Amsterdam – Johannesburg (vlucht) Een lange dagvlucht brengt ons tegen tienen in de avond in Johannesburg. Niet leuk zo’n marathonzit van een uur of vijftien, maar in Johannesburg wacht het Southern Sun Hotel op Oliver Tambo International Airport op ons. En er zijn mindere plekken om je reis te beginnen! Lekker slapen en vroeg op voor een prima ontbijt :-)

Johannesburg - Windhoek (vlucht) Na een kort nachtje moeten we weer vroeg uit de veren om de continentale vlucht met British Airways naar Namibië te halen. Rond 13.00 uur landen we op Windhoek, halen we de Toyota Hilux 4x4 op en nemen we ons intrek in het vertrouwde Pension Steiner. 's Avonds begint onze roadtrip echt en nemen we de beste cordon blue ter wereld bij Gourmet!

Windhoek - Okonjima (200 km, asfalt) Onze eerste dag op Afrikaanse wegen voert naar de reis noordwaarts naar een plek waar we al meer dan 15 jaar graag naartoe wilden: de AfriCat Foundation in Okonjima. Zoals meestal beginnen we de reis 'luxe' voordat we wekenlang in het stof kamperen. In Okonjima hebben we een prachtige bungalow pal aan de drinkplek van het wild. AfriCat is bekend van vele National Geographic- en BBC-programma's omdat hier al tientallen jaren jachtluipaarden, leeuwen, hyena's, wilde honden, luipaarden en kleinere katachtigen worden opgevangen. Door landaankoop uit donaties is rondom het kamp een heus wildpark ontstaan waar je onder begeleiding van een gids wandelsafari's kunt maken. Dé kans om te voet heel dichtbij wilde katten te komen!

Okonjima – Etosha (300 km, asfalt/gravel) Na een relatief kort ritje van 300 km en een shopstop in Tsumeb arriveren we in Etosha NP. Etosha is het grootste park van Namibie en heeft de oppervlakte van Nederland en België samen. Bij elkaar opgeteld verbleven we al meer dan 70 nachten in Etosha en elke nacht was memorabel. We voegen in 2014 zeven overnachtingen toe aan het totaal en verblijven achtereenvolgens in Okaukuejo (3 nachten), Halali (1 nacht) en Namutoni (3 nachten). De kampeerplekken in Etosha zijn druk (voor Afrikaanse begrippen), maar tijdens de gamedrives lijk je alleen te zijn in het park. We zullen veel ochtenden en avonden fotograferend doorbrengen aan een van Etosha's watergaten, veel zwemmen en 's nachts stil kijken naar de olifanten, giraffen, zebras, gnoes, koedoes, neushoorns en springbokken die langs de tent lopen op weg naar het lokale watergat.

Etosha - Grootfontein (160 km, asfalt) Grootfontein is onze vaste stop over op de route van Etosha naar de Caprivistrip. Net als twee jaar geleden verblijven we bij de Fiume Lodge. We hopen onze goede ervaringen met Fiume en ons bezoek aan de nomadische bosjesmannen dit jaar dunnetjes over te doen. Het is de bedoeling om te overnachten bij de stam die rond Fiume leeft en met hen op pad te gaan in de bush. Erg spannend en bijzonder!

Grootfontein – Divundu (460 km, asfalt/zand) Een lange saaie etappe via Rundu en de oversteek van de beruchte veegrens voert ons aan het begin van de Caprivistrip: Divundu. De plek waar de Okavango-rivier vanuit Angola door een flintertje Namibië uitwaaiert in de Okavango Delta. Vorig jaar ploeterden we dwars door de Delta heen. Deze keer kiezen we voor een wat relaxtere omtrekkende beweging. Vanuit een van Floortje's favoriete camps Ngepi maken we twee dagen lang safari's in Mahango NP, Bwabwata NP en maken we boottochten over de Okavango. Kortom: olifanten en nijlpaarden rond de tent! Een van de mooiste plekken in Afrika...

Divundu – Ngoma Bridge (400 km, asfalt, zand) Na Divundu hebben we een andere opzet gekozen dan voorgaande jaren. We rijden niet in een ruk door naar het Botswaanse Kasane, maar verblijven drie nachten aan de oevers van de Chobe-rivier pal op de grans van Nambie en Botswana. De eerste stop is bij het splinternieuwe Camp Chobe. een bushlodge waar je kunt kajakken en wandelen tussen de nijlpaarden, olifanten, buffels en tientallen watervogels. We kennen het gebied van de traditionele grensovergang bij Ngoma, maar kampeerden hier nog nooit. Toch verbaasden we ons altijd over de grote aantallen wild langs de snelweg. En dat is logisch, want het kamp ligt tegen het vermaarde Chobe NP aan. We zijn benieuwd!

Ngoma Bridge – Muchenje (20 km, zand/asfalt/zand) Ook nu gaan we nog steeds niet naar Kasane! We steken de grens over en zetten de tent op aan de Botswaanse kant van de Chobe-rivier in het eveneens splinternieuwe Muchenje Camp. Een gevalltje van overmacht, omdat Kasane volgeboekt zat. We slapen op de uiterwaarden van de Chobe waar het stikt van het wild. De recensies van Muchenje beloven veel en we zijn dus erg benieuwd naar onze avonturen op deze plek tussen het Savuti en Chobe NP.

Muchenje - Kasane (100 km, zand) Eindelijk vertrekken we naar Kasane, de olifantenhoofdstad van de wereld! We rijden helemaal langs de Chobe Waterfront door het park tot we 100 kilometer later in Kasane zijn. Zoals de afgelopen jaren is Kasane een van de hoogtepunten van onze reis. We bivakkeren twee nachten bij de Chobe Safari Lodge aan de oevers van de Chobe-rivier aan de grens met Namibië. De kampeerplek ligt op de grens met het Chobe NP en dat betekent elke avond rumoer van olifanten, leeuwen, nijlpaarden en buffels. Meestal aan de goede kant van de camping, maar soms ook niet. Ooit zagen we hier mensen barbecueën, terwijl er op twee meter van de braai een nijlpaard stond toe te kijken. In Kasane wordt er gezwommen, gaan we twee keer per dag op zoek naar beesten (met de auto of de boot) en bezoeken we wellicht de Victoria watervallen in Zimbabwe. Kasane is één van de weinige plekken ter wereld waar je niet raar hoeft op te kijken als er midden op de dag olifanten over de parkeerplaats bij de supermarkt lopen of waar luipaarden uitrusten in voortuintjes. Mooi!

Kasane – Kasane (12 km) Technisch gezien blijven we ook nu nog even twee nachten in Kasane, maar we veranderen van kampeerplek. We ruilen het toeristische en wat massale Chobe Safari Lodge in voor het stoffige bush camp Senyati Safari Camp. Twee jaar geleden hoorden we toevallig van deze plek en we waren meteen verkocht. De ene nacht die we er verbleven was geweldig. In het camp is een bunker aangelegd pal naast de drinkpoel en je kunt dus vanaf enkele meters afstand olifanten en ander wild bekijken en fotograferen. Werkelijk ongekend. We verblijven twee nachten in Senyati.

Kasane - Elephant Sands (250 km, asfalt/zand) Het houdt niet op: na de olifanten in Kasane zoeken we de olifanten op in Elephant Sands. Volgens velen het best bewaarde geheim van Botswana. En eerlijk is eerlijk: op Elephant Sands staan de olifanten letterlijk met hun kont tegen je tent aan. Op weg naar het toilet of de douche dus altijd even kijken of er niet ergens een dikhuid verdekt opgesteld staat. En of er geen slurf over het douchehokje hangt. Nee, dat is geen grap. Dat is de realiteit. Spannend dus!

Elephant Sands - Serowe (450 km, asfalt) Serowe aan de grens met Zuid-Afrika. Aan de ene kant willen we simpelweg kilometers maken en de wat saaiere stukken overslaan, aan de andere kant rijden we door omdat Khama Rhino Sanctuary in Serowe de enige plek in Botswana is waar je witte neushoorns kunt spotten. Feitelijk is Khama een treurige plek. Het piepkleine parkje wordt bevolkt door alle witte neushoorns van Botswana. Ze zijn indertijd naar Serowe gebracht om ze te redden van stropers. Het park is dus niet alleen een neushoornreservaat, maar ook de standplaats van Botswaanse commando's die de dieren beschermen. Maar elk nadeel hep z'n voordeel: de dieren lopen vrij rond en bezoeken met wat mazzel ook de kampeerplekken. Bovendien heeft Khama een paar geweldige kijkhutten waar we niet alleen neushoorns van heel dichtbij zien, maar ook enorm veel ander wild!

Serowe - Pilanesberg (500 km, asfalt) Een krankzinnig lange rit voert ons naar Pilanesberg NP in Zuid-Afrika. Ons laatste verblijf tijdens deze reis. De laatste vier nachten verruilen we bovendien de tent voor een bungalow in de bush. Pilanesberg is door mensen aangelegd, maar is een van de beste plekken ter wereld om groot wild te fotograferen. Er zijn geweldige schuilhutten, het park telt een van de hoogste vogeldichtheden van Afrika en vrijwel al het groot wild is aanwezig. Nog een bonus: het park is aangelegd in een oude vulkaan en je hebt dus altijd fotogenieke achtergronden! We blijven vier nachten in Manyane en hebben Floor een dag zwemparadijs beloofd in the Valley of the Waves in Sun City.

Pilanesberg – Johannesburg (200 km, asfalt) Het zit er bijna op. Een kort ritje leidt naar de Aero Guest Lodge in Johannesburg. We hebben een dagkamer, kunnen zwemmen en laten hier de auto afhalen voor we 's nachts terugvliegen naar Amsterdam. Hopelijk met heel veel mooie ervaringen en foto's in de bagage.

Foto-portfolio's van onze eerdere reizen in zuidelijk Afrika: