Home
Afrikareis 2011
Paspoort
Contact

Kamperen is geweldig, maar na meerdere tropenjaren op het werk, had Sabina in 2017 vooral erg veel zin in rust en wat meer luxe. Bovendien waren we weer eens veel te laat met plannen, boeken en reserveren en waren de mooiste plekken sowieso al vergeven. Tijd voor een alternatief! Welk land hadden we nog niet uitvoerig gezien, heeft goede lodges, goede wegen, restaurants en veel afwisseling? Juist: Zuid-Afrika! Na veertien jaar Spartaans reizen door Oost- en zuidelijk Afrika maken we in 2017 eens geen reis, maar vieren we vakantie!

Hoewel we sinds 2005 bijna jaarlijks op Johannesburg vliegen, hebben we Zuid-Afrika zelf nog maar drie keer langer dan een week bezocht. Het land was vooral de opstap naar de wildernis van Namibië, Botswana of Zimbabwe. In 2017 brengen we een echt bezoek aan de Rainbow Nation! We rijden met een 'normale' auto van Johannesburg vlak langs Mozambique, door Swaziland, naar de Indische Oceaan, via Lesotho en de Karoo eindigen we een kleine week in Kaapstad. Onderweg doen we vrijwel alle provincies van het land aan. Een mega-rit van bijna 5000 kilometer in 27 dagen, maar we hoeven niet telkens de tent op te zetten en in te richten of te koken, dus de extra rijtijd kunnen we hopelijk wegpoetsen. Bovendien zijn de doorgaande wegen in Zuid-Afrika beter dan in Namibië of Botswana.

Geen idee hoe we zo'n 'vakantie tussen muren', zonder canvas, dierengeluiden, kampvuur, zandwegen en het betere Camel Trophy-gevoel gaan vinden, maar 'Afrika de luxe' klinkt ook wel eens lekker. We tellen de dagen in ieder geval af!

De route:

Van dag tot dag

Amsterdam – Johannesburg (vlucht) Een lange dagvlucht brengt ons tegen tienen in de avond in Johannesburg. Niet leuk zo’n marathonzit van een uur of vijftien, maar in Johannesburg wacht Afrika. En dat voelt zo langzamerhand toch wel een beetje als thuiskomen. Vlak voor middernacht kunnen we gelukkig - zonder jetlag en tijdverschil - in een bed duiken voor een goede nachtrust onder de Afrikaanse hemel.

Johannesburg - Tzaneen (450 km) Meteen de volgende ochtend wacht ons de eerste lang rit Johannesbug uit. Van de provincie Gauteng rijden we naar de Limpopo provincie helemaal bovenin Zuid-Afrika. We kennen de route, want dit saaie stuk reden we ook al in 2013. We weten echter dat we na een uur de stad en de grootste drukte achter ons hebben gelaten en vanaf het centrale plateau afzakken richting het tropische gedeelte van Zuid-Afrika. We overnachten in Tzaneen op een sinaasappelplantage.

Tzaneen - Hoedspruit - Krüger NP (150 km, asfalt) Na een ontbijt wacht ons laat in de ochtend hopelijk onze eerste van vier gamedrives in Krüger! We zijn eerder in Krüger geweest en waren toen aangenaam verrast door de enorme omvang en veelzijdigheid van het park. Helaas kennen we de ritmes van Krüger niet zoals we dat wel kennen in de parken van Namibië en Botswana. De route wordt dus een beetje gokken. We gaan in ieder geval het middelgedeelte van het park in bij Hoedspruit en hopen op wildrijke ritten. We blijven twee nachten in Hoedspruit.

Krüger NP - Hazyview (370 km) In 2013 bezochten we Graskop en Hazyview voordat we langdurig Krüger indoken. Nu draaien we het om. Hazyview is bij ons vooral berucht vanwege een dikke bekeuring, een lekkende tent, vrieskou, hoosbuien en erg luidruchtige ibissen. Hopelijk bevalt het tweede bezoek iets beter! We weten nog niet of we de toeristische route nemen langs Blyde River Canyon of een volledige dag gamedrivend naar beneden te zakken door Krüger. Hoe dan ook: we verruilen vandaag Limpopo voor Mpumalanga.

Hazyview - Swaziland (300 km) De volgende dag verlaten we Mpumalanga meteen weer. Sterker: we rijden zelfs Zuid-Afrika uit naar het mini-staatje Swaziland! Wederom is het de vraag om we dit doen via de 'normale weg' of via Krüger. Het is een optie om het zuidelijke gedeelte van het park te bekijken. Een gedeelte waar we nog niet eerder zijn geweest. We blijven in ieder geval twee nachten in Swaziland waar ook enkele fraaie, kleine wildparken wachten op een bezoek.

Swaziland – St. Lucia (325 km) Vandaag steken we de grens met Zuid-Afrika weer over en rijden Kwazulu-Natal binnen. We zien vandaag ook voor het eerst de oceaan! De Indische Oceaan welteverstaan bij de kustmoerassen van het iSimangaliso Wetland Park. Een bezoek aan dit park is een lang gekoesterde wens. Hopelijk hebben we daarnaast nog tijd om ook Hluhluwe NP te bezoeken. We blijven twee nachten in St. Lucia en gaan in ieder geval per boot op zoek naar nijlpaarden, zeeschildpadden en walvissen.

St. Lucia – Drakensbergen (425 km) Opnieuw een lange rit. Nu tegen de berg op! We rijden naar onze lodge in de ruige Drakensbergen op de grens van Lesotho. Hier liggen de hoogste pieken van Zuid-Afrika. Het is een woeste en onherbergzame plek zonder al teveel wild. Wel hopelijk een hele hoop nieuwe op hoogte levende vogelsoorten. We hopen hier verder vooral te gaan wandelen en mountain biken! We blijven twee nachten in de Drakensbergen.

Drakensbergen – Lesotho (450 km) We verruilen de hoogste pieken van Zuid-Afrika voor de hoogste pieken van Lesotho. Maar in feite blijven we in hetzelfde landschap. Via veel lange omwegen hopen we laat in de middag aan te komen in onze lodge in Lesotho: een traditioneel dorpje met hutten bij een paardenfokkerij. We blijven twee nachten in Lesotho. Opnieuw hopen we hier op de ATB te kunnen stappen!

Lesotho - Graaff Reinet (500 km) De rit van vandaag is een kantelpunt. We zitten halverwege de reis, maar ook het landschap wordt geheel anders. We laten de bergen, de kou én de tropen definitief achter ons. We rijden door Vrijstaat en Noordkaap naar de droge gebieden van de Oostkaap. De langste rit van de vakantie voert naar Graaff Reinet in het hartje van de gortdroge Karoo! Vroeg opstaan dus in verband met de grensformaliteiten en de megarit.

Graaff Reinet – Addo NP (230 km) Een iets kortere autorit vandaag, maar wel lang in de auto zitten in verband met safari's in waarschijnlijk het meest bijzondere en gevarieerde park van Zuid-Afrika: Addo. Naast de bekende olifanten hebben ze hier ook leeuwen, neushoorns, pinguins (!) en walvissen. Het moet niet gekker worden! We blijven twee nachten in Addo.

Addo NP - Plettenberg Bay/Knysna (310 km) Na de Karoo volgt de kust! We houden de Indische Oceaan in het vizier met een bezoek aan Plettenberg Bay en Knysna. We hopen hier uiteraard walvissen en bloeiend fynbos te zien, maar ook de prachtige Knysna touraco. Een vogel die hier veel voorkomt en nog op m'n lijstje ontbreekt. Camera en verrekijker paraat dus de komen de twee dagen.

Plettenberg Bay/Knysna - Oudtshoorn (125 km) Oudtshoorn is het centrum van de struisvogelfarms. Drie keer raden wat we hier gaan bekijken...

Oudtshoorn - Stellenbosch (425 km) De laatste provincie van de vakantie: we rijden de Westkaap in! In Stellebosch begint de vakantie pas echt voor Sabina. Geen olifanten en andere griezelige beesten meer, maar wijnvelden, wijnboerderijen en gevulde wijnglazen zover het oog reikt. We blijven twee nachten zodat ze alle wijnen kan proeven!

Stellenbosch – Kaapstad (75 km) Na een kort ritje bereiken we Kaapstad aan de Atlatische Oceaan. In 2008 had ik hier voor m'n werk al eens een geweldige tijd als fotograaf. We blijven vijf nachten in Kaapstad en nu kan ik Floortje en Sabina laten zien wat de stad en de omgeving te bieden hebben! De Tafelberg, duiken met witte haaien, walvissen spotten, Robben-eiland, het nationaal park en tientallen musea. Alles op rij-afstand!

Foto-portfolio's van onze eerdere reizen in zuidelijk Afrika: